JELGAVAS 4. VIDUSSKOLAS LOGOPĒDE
Irina Rutka Bakalaurs veselības aprūpē, audiologopēds, Izglītības zinātņu Maģistrs P. 8:30-15:30 O. 8:30-16:30 C. 8:30-16:30 Pk. 8:30-15:30 Vecāki var saņemt konsultācijas par izglītojamo runas un valodas attīstību, korekcijas darba gaitu un dinamiku, iepriekš sazinoties ar logopēdu e-klases pastā vai zvanot pa norādīto tel.nr. |
Skolā daļai izglītojamo ir runas un valodas traucējumi: neprecīza skaņu izruna, nepietiekamas fonoloģiskās prasmes (skaņu saklausīšana un diferencēšana), neizteiksmīga runa, nepietiekams vārdu krājums, nespēja veidot saistītu runu, lasīšanas un rakstīšanas traucējumi.
Skolas logopēds ir koriģējošais pedagogs, valodas terapeits, kurš atbild par runas un valodas attīstības pareizu novērtēšanu, korekcijas darba gaitu, citu speciālistu piesaistīšanu korekcijas darbam, ja tas nepieciešams, kā arī konfidencialitātes saglabāšanu attiecībā uz informāciju, kas iegūta par skolēnu.
Izglītojamajiem nodarbības pie logopēda notiek reizi nedēļā, saskaņojot laikus ar skolēniem, viņu vecākiem un klases audzinātāju. Nodarbības notiek pēc skolas direktora apstiprināta grafika.
Kā skolēni un vecāki var saņemt logopēda palīdzību:
- Skolēnu runas un valodas pārbaude notiek mācību gada sākumā līdz 30. septembrim, kā arī visa mācību gada laikā pēc vecāku vai skolotāju pieprasījuma, ja ir jauns audzēknis klasē un arī citos gadījumos.
- Skolēni apmeklē individuālās vai grupu nodarbības.
- Par logopēdisko nodarbību apmeklējumiem atbild skolēni, vecāki, skolotāji un logopēds.
- Skolēnam nav jāapmeklē nodarbības pie logopēda, kad novērsti runas un valodas traucējumi.
Logopēda darbības jomas:
- Pedagoģiski koriģējošais darbs ar skolēniem (individuālās, grupu, apakšgrupu nodarbības), kuriem ir runas un valodas traucējumi.
- Sadarbība ar vecākiem (saglabājot konfidencialitāti).
- Sadarbība ar klašu audzinātājiem, priekšmetu skolotājiem.
- Sadarbība ar skolas speciālo pedagogu, sociālo pedagogu, izglītības psihologu, medmāsu, skolas vadību.
- Sadarbība ar Jelgavas pedagoģiski medicīnisko komisiju.
- Logopēda dokumentācija – atzinumi, novērtēšanas un progresa ziņojumi u. c.
Logopēda atbalsts nepieciešams, ja bērns:
- nepareizi izrunā skaņas, izlaiž atsevišķas skaņas vai tās aizstāj;
- nesaklausa skaņas (fonemātiskā nepietiekamība);
- nepietiekams vārdu krājums latviešu valodā;
- nepareizi lieto dzimtes, laikus un skaitļus, nepareiza vārdu secība teikumā, nelieto prievārdus;
- traucēta valodas sapratne, instrukciju izpratne ;
- balss traucējumi (piemēram, ja bērns runā čukstus);
- runas ritma, tempa un intonācijas traucējumi (runa – ļoti ātra, tai raksturīgas norautas galotnes, aizķeršanās, atkārtojumi vai arī runa ir ļoti lēna ar nepareizu izrunu un patskaņu stiepšanu);
- lasīšanas un rakstīšanas traucējumi.
Logopēdijas nodarbībās tiek strādāts pie:
- skaņu izrunas traucējumu novēršanas;
- fonemātiskās uztveres attīstīšanas;
- fonoloģisko prasmju pilnveidošanas;
- rakstīšanas prasmju pilnveidošanas;
- lasīšanas prasmju pilnveidošanas;
- saistītās runas attīstīšanas;
- vārdu krājuma papildināšanas un aktivizēšanas;
- valodas leksisko tēmu apguves;
- valodas gramatiskās uzbūves pilnveidošanas;
- agramatismu novēršana runā, lasīšanā un rakstīšanā.
Runa un valoda ir jāattīsta, jāpilnveido un jākopj!